نمایندگی تعمیرات ویرپول

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

برطرف کردن نشتی آب ظرفشویی

برطرف کردن نشتی آب ظرفشویی

ماشین ظرفشویی شما نشتی دارد؟ دنبال سرویس کار مجرب هستید تا در رفع آن به شما کمک کند؟ دوست دارید خودتان تا حدی نسبت به رفع آن اقدام کنید؟ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی مختصری از ماشین ظرفشویی، علل و راه کارهای رفع نشتی آن را برایتان شرح دهیم.

بهتر است عیب یابی و سرویس یا تعمیر ظرفشویی ویرپول توسط تعمیرکار حرفه‌ای در نمایندگی تعمیرات ظرفشویی ویرپول صورت پذیرد.

کار ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی در محفظه ای که کاملاً آب ‌بندی شده است، با اسپری آب و مواد شوینده، ظروف‌ را شستشو می دهد. ظرفشویی از دو قسمت ورودی و خروجی برای ورود آب و تخلیه آب آلوده تشکیل شده است.

علل نشتی آب از ماشین ظرفشویی و مراحل رفع آن

در ماشین ظرفشویی، قسمت های مختلفی می توانند عامل ایجاد نشتی باشند که به اختصار هر یک را توضیح می دهیم:

  • پمپ ماشین ظرفشویی

یکی از دلایل ایجاد نشتی آب می تواند خرابی پمپ آب یا درزبند باشد. این قطعه در ماشین ظرفشویی در قسمت زیر دستگاه قرار دارد و از دو بخش تشکیل شده که یک قسمت برای گردش آب و بخش دیگر برای تخلیه آب استفاده می شوند. نحوه اتصال پمپ به بدنۀ ماشین ظرفشویی به این گونه است که محفظه از طریق یک قالب یا نوار لاستیکی یا واشر که به پایین بدنه دستگاه متصل می شود، به پمپ متصل است. خشک شدن، ترک برداشتن و پاره شدن واشر یا همان نوار لاستیکی بر اثر عمر دستگاه و مواد شوینده می باشد که همین عوامل باعث شده ماشین ظرفشویی دچار نشتی شود.

بخش های دیگری چون گردش آب و تخلیه آب برای این که دچار نشتی نشوند دارای بست ها و آب بندی هایی هستند که این قسمت ها هم در اثر ساییدگی و یا عوامل دیگر باعث به وجود آمدن نشتی در ماشین ظرفشویی می شوند. برای کشف نشتی در قسمت پمپ ماشین ظرفشویی، باید پنل دسترسی در قسمت جلوی دستگاه و در قسمت پایین را باز کنید.

علل نشتی آب از ماشین ظرفشویی و مراحل رفع آن-1

  • واشر لاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی ویرپول

با چکه کردن واشر لاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی می توان متوجه به وجود آمدن نشتی دستگاه شد. اگر این واشر دچار خشکی یا تخریب شود، همین امر موجب رفع انعطاف پذیری می شود و دیگر به درستی آب بندی را انجام نمی دهد.

راه حل رفع نشتی: ابتدا بررسی کنید که واشر در داخل شیارهای اطراف درب ظرفشویی به درستی قرار گرفته و فاصله ای بین آن وجود ندارد. همچنین باید مطمئن شوید که ضامن قفل درب سالم و تنظیم باشد.

اگر هر یک از موارد گفته شده تأثیری نداشته باشند، بهتر است واشر دور درب را بازرسی و در صورتی که تخریب یا آسیب دیده باشد، آن را عوض کنید.

  • شیر ورودی ماشین ظرفشویی

شیر ورودی نیز می تواند موجب نشت آب باشد. آب مورد نیاز توسط لوله های فلزی، شیلنگ های پلاستیکی و یا پوشش فلزی که به شیر ورودی متصل است، تأمین می شود. برای این که از سالم بودن شیر ورودی ماشین ظرفشویی برای نشتی نداشتن مطمئن شوید، تمام اتصالات نامبرده را بررسی و اطمینان پیدا کنید هیچ شکاف یا بریدگی که باعث نشتی یا آبریزش شود، وجود نداشته باشد. بدنه پلاستکی خود شیر هم ممکن است ایراد داشته باشد. در صورت مشاهده ایراد در این قسمت بهتر است آن را عوض کنید.

  • محفظه مواد شوینده ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل بروز نشتی برای ماشین ظرفشویی، محفظه مواد شوینده است. در برخی مدل های ظرفشویی محفظه به وسیله پیچ  و مهره به پنل متصل شده و برای آب بندی و همچنین برای جلوگیری از نشتی، از یک واشر برای آن استفاده شده است. اما در دیگر مدل های ماشین ظرفشویی محفظه در داخل پنل قرار گرفته است و این مدل محفظه ها از طریق لولاهایی به پشت پنل جلو متصل شده است.

اگر متوجه نشتی آب از جلوی ظرفشویی شدید، واشری که در اطراف محفظه شوینده یا قفل آن وجود دارد را عوض کنید.

  • محفظه مواد شوینده

در مدل های جدید ظرفشویی ها، این قطعه در قسمت میانی یعنی زیر بالاترین سینی یا در بالای دستگاه قرار گرفته است. چون جنس بازوهای آبپاش از پلاستیک است، اگر به هر دلیلی ترک بردارد یا پیچ بخورد، در کارکرد کلی آبپاش تغییر ایجاد می شود و می تواند باعث ایجاد نشتی در ماشین ظرفشویی شود. واشر آب بندی در قسمت پایین درب وجود ندارد و در صورت خرابی آبپاش آب دقیقاً به همین قسمت تغییر مسیر می دهد. علاوه بر تمام مواردی که گفتیم روی بازوی آبپاش منافذی وجود دارد که اگر مسدود شوند باعث تغییر مسیر آب خواهند شد.

رفع مشکل نشتی توسط بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی ویرپول، بسیار آسان است و تنها کافیست این قطعه را خارج کرده و بررسی کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آن، دوباره در محل خود نصب کنید.

علل نشتی آب از ماشین ظرفشویی و مراحل رفع آن-2

  • شناور و سوئیچ ماشین ظرفشویی

یکی از اجزای ایمنی ماشین ظرفشویی، شناور و سوئیچ شناور است که وظیفه جلوگیری از پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی را دارد. نحوه عملکرد این دو قطعه به این ترتیب است که وقتی سطح آب در ظرفشویی تا حد استاندارد بالا آید، شناور شیر ورودی آب را می بندد و از ورود بیش از اندازه آب جلوگیری می کند. تنها کافیست برای هر یک از قسمت های نام برده شده مشکل یا ایرادی به وجود آید تا سطح آب بالاتر از حد استاندارد رفته و باعث به وجود آمدن نشتی یا آب ریزش شود.

بهترین حد سطح آب در ظرفشویی، تا کنار المنت گرمایی که در پایین دستگاه است، می باشد. اگر متوجه بالا آمدن بیش از حد آب در دستگاه هستید، شناور یا سوئیچ آن دچار مشکل شده و باید آن را عوض کنید.

  • شیلنگ ها و بست شیلنگ ماشین ظرفشویی

شیلنگ ها و بست های ظرفشویی هم در قسمت پایین دستگاه قرار گرفته اند و موجب محکم شدن شیلنگ تخلیه و شیلنگ گردش آب به پمپ ظرفشویی می شود. اگر بست های شیلنگ شل شده باشند یا خود شیلنگ ها دچار شکاف یا ترک شده باشند، باعث به وجود آمدن نشتی و آبریزش در ماشین ظرفشویی می شود. برای رفع این مشکل بهتر است بست ها را بررسی کرده و آنها را محکم کنید. اما اگر این مورد بی تأثیر باشد، باید قطعۀ معیوب را عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 16 =

سایر نوشته ها

رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
بوی سوختگی یخچال
بوی سوختگی یخچال، نشانه چیست؟
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی | چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
-متوقف-شدن-ماشین-لباسشویی-حین-کار--شاخص
علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
علت صدای موتور یخچال چیست
علت صدای موتور یخچال چیست؟ دلیل اصلی صدا دادن کمپرسور یخچال
جمع شدن آب در لباسشویی
دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی + روش حل