نمایندگی تعمیرات ویرپول

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

کپک زدن مواد غذایی در یخچال

تمام دلایل کپک زدن مواد غذایی در یخچال

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مشکل کپک زدن مواد غذایی در یخچال مواجه شده باشید و برایتان سوال پیش آمده که چرا این موضوع رخ داده است. همچنین به دنبال راه حلی برای رفع سریع این موضوع باشید؛ به هر حال موضوع مهمی هم هست!

شاید با خود فکر کرده باشید که دمای محفظه داخلی یخچال بسیار پایین تر از دمای محیط بیرون است و در نتیجه مواد غذایی باید مدت خیلی بیشتری در یخچال سالم و تازه باقی بمانند؛ اما گاهی اوقات ممکن است مشاهده کنید مواد غذایی خیلی زود در یخچال کپک می زند و قطعا این موضوع باعث نگرانی شما شده است.

اگر این طور است، تا انتهای این مقاله از نمایندگی تعمیر یخچال ویرپول همراه باشید تا به طور مفصل در مورد تمام علت های اصلی و رایج کپک زدن مواد غذایی در یخچال و همچنین راه های جلوگیری و برطرف کردن این مشکل صحبت کنیم.

چرا مواد غذایی در یخچال کپک میزند؟

عوامل بسیار زیاد و متنوعی می تواند باعث کپک زدن زودهنگام مواد غذایی داخل یخچال فریزر شود. همانطور که میدانید کپک برای رشد و تکثیر به اکسیژن و رطوبت احتیاج دارد. درواقع عواملی که می تواند ایجاد کپک در مواد غذایی را سرعت ببخشد، گرما، رطوبت و تاریکی است. حالا شاید با خود تصور کنید که داخل یخچال گرم نیست؛ پس نباید کپک ایجاد شود!

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این موارد عامل اصلی تشکیل کپک نیستند و فقط رشد و تکثیر آن را سریعتر می کنند.

حالا می خواهیم در ادامه در مورد عوامل اصلی ایجاد کپک مواد غذایی داخل محفظه یخچال صحبت کرده و آن ها را به طور کامل بررسی کنیم.

رطوبت زیاد محفظه داخلی یخچال ایجاد کپک را سریعتر می کند

همانطور که گفتیم، یکی از عواملی که ایجاد و رشد کپک بر روی مواد غذایی را سریعتر می کند، رطوبت است. یعنی احتمال ایجاد کپک در مناطق مرطوب بسیار بالاتر از مناطقی با رطوبت کمتر و روبه خشک بودن، کمتر است.

اگر اخیرا مشاهده کرده اید که مواد غذایی خیلی زودتر از حالت عادی در یخچال کپک می زند، باید مقدار رطوبت داخل یخچال را چک کنید. برای این کار می توانید موارد زیر را بررسی نمایید:

  • حتما سلامت لوله های داخل یخچال را بررسی کرده و ببینید آیا نشتی دارد یا خیر.
  • وجود رطوبت یا قطرات آب روی دیواره داخلی محفظه یخچال را چک کنید و در صورت مشاهده، به دنبال راه حل آن باشید.
  • مواد غذایی که مایعات زیادی دارند، باید در ظرفی قرار گیرند که احتمال ریختن مایعات از آن ها به داخل محفظه صفر باشد.

رطوبت زیاد محفظه داخلی یخچال ایجاد کپک را سریعتر می کند

استفاده از ظروف نامناسب

مورد دوم برای بالا بردن احتمال ایجاد کپک روی مواد غذایی در یخچال، استفاده از ظروف نامناسب برای قرار دادن مواد غذاییست. این روزها در بازار انواع و اقسام ظرف برای هر کاری موجود شده و می توانید مدلهای مختلفی از آن ها را برای هر هدفی که دارید، تهیه کنید.

ظروف شکسته یا دارای درب شل، می توانند باعث نفوذ کپک به داخل آن شده و نهایتا مواد غذایی زودتر کپک بزنند. یا اینکه اگر درب ظرف به درستی بسته نشده یا یا خراب باشد، ممکن است آب مواد غذایی در داخل یخچال سرازیر شده و با افزایش مقدار رطوبت و آلودگی، باعث ایجاد کپک شود.

بهتر است از ظروف مناسب، سالم و محکم برای قرار دادن مواد غذایی در یخچال استفاده کنید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

غذای فاسد باعث ایجاد کپک بر روی مواد غذایی دیگر می شود

مورد دیگر برای تسریع کردن روند کپک زدن مواد غذایی در یخچال، وجود غذای فاسد و کپک زده در یخچال است. کپک می تواند از ماده ای به ماده دیگر منتقل شده و سبب فساد آن ها شود. بنابراین در صورتی که در یخچال مواد غذایی باشد که قبلا کپک زده و خراب است، احتمال کپک زدن مواد غذایی دیگر بسیار بالا می رود.

در این حالت غذای فاسد را سریعا از یخچال خارج کرده و سعی کنید با دستمال آغشته به الکل، محیط اطراف آن را ضد عفونی کنید.

بیشتر بخوانید: 20 مشکل رایج انواع یخچال فریزر

غذای فاسد باعث ایجاد کپک بر روی مواد غذایی دیگر می شود

تغییر دمای محفظه داخلی

علت احتمالی چهارم برای تشکیل کپک روی مواد غذایی موجود در یخچال، تغییر دمای محفظه داخلی دستگاه می باشد. همانطور که در بخش قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، کپک ها در محل گرمتر، زودتر رشد می کنند. حالا ممکن است به دلایل مختلف دمای محفظه بالا رفته و گرم شده باشد؛ شما هم برای ساعت ها از این موضوع بی خبر مانده اید. چه اتفاقی می افتد؟ احتمال کپک زدن مواد غذایی بالا می رود.

یا اینکه ممکن است یخچال فریزر شما برای مدت طولانی خاموش شده باشد(مثلا به دلیل قطعی برق). در اینصورت تمام عوامل رشد کپک مهیا شده است: گرما، رطوبت، تاریکی!

ضعیف بودن تهویه داخل محفظه یخچال

تهویه ضعیف یخچال می‌تواند به کپک زدن مواد غذایی داخل یخچال منجر شود. همانطور که به آن اشاره شد، موارد مختلفی می تواند روی تسریع روند رشد کپک تاثیرگذار باشد. بنابراین در صورتی که تهویه داخل محفظه ضعیف باشد، این عوامل تشدید می شوند؛ یعنی داخل یخچال رطوبتی تر و گرمتر می شود. همچنین به دلیل عدم جریان یافتن هوا در محفظه، احتمال وجود هاگ کپک در فضا بالا رفته و می تواند روی هر مواد غذایی بنشیند.

بنابراین در صورتی که کپک زدن مواد غذایی در یخچال را به طور مکرر مشاهده کردید، حتما سیستم تهویه یخچال خود را نیز بررسی کرده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

ضعیف بودن تهویه داخل محفظه یخچال

کثیف بودن محفظه داخلی یخچال

کثیف بودن محفظه داخلی یخچال و تمیز نکردن آن به صورت دوره ای یکی از عوامل مهم در ایجاد کپک زود هنگام بر روی مواد غذایی داخل یخچال فریزر شماست.

با مرور زمان، باز و بسته کردن درب یخچال، قرار دادن مواد غذایی مختلف و آلوده در محفظه و … احتمال نفوذ کپک و دیگر آلودگی ها به داخل یخچال بسیار بالا می رود. برای اینکه محفظه داخلی دستگاه، محیطی امن و تمیز برای نگهداری مواد غذایی و در نتیجه مراقبت از سلامتی خود و اطرافیانتان، بهتر است هر چند ماه یکبار حتما محفظه را با یک دستمال آغشته به الکل تمیز و ضدعفونی کنید.

دقت داشته باشید که علاوه بر موارد دیگر، از عوامل مهم رشد و تکثیر کپک، تاریکی و عدم وجود نور است که با بسته شدن درب یخچال این مورد برای رشد کپک مهیا خواهد شد.

رشد و تکثیر کپک به چه عواملی بستگی دارد؟

در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که عوامل مختلفی رشد و ایجاد کپک بر روی مواد غذایی را تسریع می کند. در این بخش به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.

عواملی که می تواند ایجاد کپک را سریعتر کند، عبارت اند از:

  • رطوبت زیاد
  • دمای بالا و گرما
  • تاریکی و عدم وجود نور
  • وجود غذای کپک زده و فاسد در اطراف مواد غذایی دیگر
  • عدم وجود تهویه مناسب در اطراف مواد غذایی

رشد و تکثیر کپک به چه عواملی بستگی دارد؟

عوارض مواد غذایی کپک زده در یخچال چیست؟

وجود مواد غذایی کپک زده و فاسد در یخچال می تواند عوارضی داشته باشد که باعث ناراحتی و نگرانی شما و حتی بیشتر، باعث به خطر انداختن سلامت شما یا اطرافیانتان شود.

عوارض مواد غذایی کپک زده در نزدیکی دیگر مواد غذایی به شرح زیر است:

  • ممکن است هاگ کپک در زیر قفسه های مختلف یخچال نفوذ کرده و آن جا هم کپک زده باشد. در این صورت مجبورید تمام فضای داخلی یخچال را بررسی کرده و بشویید.
  • وجود مواد غذایی کپک زده در یخچال بوی متعفنی ایجاد می کند و احتمال دارد این بو تا مدت ها از بین نرود.
  • اگر غذای کپک زده در یخچال باشد، می تواند با انتقال کپک به دیگر مواد غذایی به راحتی و در مدت زمان کم تمام مواد را آلوده و فاسد کند.
  • ممکن است به سلامتی شما و اطرافیانتان صدمه وارد کند.

عوارض مواد غذایی کپک زده در یخچال چیست؟

نکاتی مهم برای جلوگیری از تشکیل کپک بر روی مواد غذایی

نکات و راهکارهایی وجود دارد که بتوانید با انجام آن ها از ایجاد مجدد کپک بر روی مواد غذایی در یخچال جلوگیری کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • تمیز کردن دوره ای یخچال: در هر حالتی بهترین کار این است که محفظه داخلی یخچال، قفسه ها، کشوها و کلا تمام قسمت های آن را هر 2 تا 3 ماه یکبار تمیز و ضدعفونی کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از ایجاد کپک، باعث تمیز بودن محیط نگهداری مواد غذایی، سالم و تازه ماندن بیشتر غذاها و همچنین افزایش عمر مفید دستگاه می شود.
  • بررسی تاریخ انقضای مواد غذایی داخل یخچال: حواستان به تاریخ انقضای مواد غذایی فروشگاهی و همچنین سلامت و تازگی میوه و سبزیجات و غذاهای داخل یخچال باشد و قبل از خراب شدن و کپک زدن، آن ها را مصرف کرده یا از یخچال خارج کنید.
  • بررسی و تمیز کردن لاستیک دور درب: خراب بودن یا کثیفی لاستیک دور درب باعث می شود درب یخچال به طور کامل بسته نشود. پس دمای محفظه بالا رفته و گرم می شود. همچنین باعث ورود کپک یا آلودگی از محیط بیرون به داخل محفظه می شود.
  • قرار دادن میوه و سبزیجات به صورت خشک و بدون رطوبت: حتما رطوبت اضافی میوه و سبزیجات را با دستمال یا به هر روش دیگری گرفته و سپس آن ها را در یخچال قرار دهید.

نکاتی مهم برای جلوگیری از تشکیل کپک بر روی مواد غذایی

طول عمر مواد غذایی حساس به کپک چقدر است؟

بعضی از مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات یا غذاهای خانگی و تهیه شده در آشپزخانه یا و یا مواد غذایی ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده، احتمال بیشتر دارد که فاسد شده و کپک بزنند. طول عمر این مواد را می توانید در زیر بخوانید:

  • طول عمر مفید نان ۴ تا ۱۲ روز
  • طول عمر مفید شکلات ۴ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید ذرت ۴ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید خیارشور ۳ تا ۸ روز
  • طول عمر مفید تخم مرغ ۳ تا ۵ هفته
  • طول عمر مفید میوه جات ۳ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید رب گوجه فرنگی ۳ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید گوشت ۳ تا ۵ روز
  • طول عمر مفید شیر ۲ تا ۹ روز (پنیر بیشتر از ۵ روز)

طول عمر مواد غذایی حساس به کپک چقدر است؟

جمع بندی

این مقاله در مورد تمام موارد و دلایل کپک زدن مواد غذایی در یخچال، روش های جلوگیری از ایجاد زودهنگام کپک، عوارض وجود مواد غذایی فاسد و کپک زده در دستگاه و تمام مواردی که باید در این باره بدانید، است.

اگر شما هم به این چالش برخورده اید، با مطالعه کامل این مقاله از نمایندگی رسمی تعمیر یخچال ویرپول می توانید به راحتی آن را حل کنید.

همچنین در صورتی که در این مورد یا موارد دیگر برای شما سوالی پیش آمده  جواب آن را در این مطلب پیدا نکردید، در بخش نظرات کاربران درج کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

برای جلوگیری از ایجاد کپک و یا ضدعفونی کردن یخچال، هر چند وقت یکبار باید یخچال تمیز شود؟

بهتر است تمیز کردن یخچال فریزر و ضدعفونی کردن آن هر 2 الی 3 ماه یکبار انجام شود.

کپک مواد غذایی در چه دمایی از بین می رود؟

کپک در دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد و پایین تر از 4 درجه سانتیگراد زنده نمی ماند.

برای نگهداری طولانی تر از انواع نان و جلوگیری از کپک زدن آن ها در یخچال چه کنیم؟

از آنجایی که نان از آن دسته مواد غذایی است که زود کپک می زند و خراب می شود، برای نگهداری طولانی تر بهتر است در فریزر قرار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =

سایر نوشته ها

رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
بوی سوختگی یخچال
بوی سوختگی یخچال، نشانه چیست؟
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی | چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت-متوقف-شدن-ماشین-لباسشویی-حین-کار--شاخص
علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
علت صدای موتور یخچال چیست
علت صدای موتور یخچال چیست؟ دلیل اصلی صدا دادن کمپرسور یخچال
جمع شدن آب در لباسشویی
دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی + روش حل