نمایندگی تعمیرات ویرپول

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

چرا اسپلیت گرم نمی کند؟

چرا اسپلیت گرم نمی کند؟

برخی از کولرهای گازی در کنار سیستم برودتی که در فصل گرم استفاده می‌شوند، دارای سیستم گرمایشی نیز هستند که امکان استفاده از آنها در فصل زمستان را نیز مهیا می کند. وجود یک شیر برقی در کولر گازی باعث ایجاد این تفاوت از حالت سرمایش به گرمایش و بالعکس می شود. ما در این مقاله سعی داریم علت های اصلی گرم نکردن کولر گازی را بررسی کنیم. قبل از هرچیز اگر از داشتن قابلیت گرمایش اسپلیت خود اطمینان دارید و می خواهید آن را فعال کنید، بهتر است ابتدا شیر برقی و وجود گاز کمپرسور را بررسی کنید. ولی اگر اسپلیت شما از قابلیت گرمایش برخوردار است و این کار را انجام نمی‌دهد، در این پست نمایندگی تعمبرات ویرپول قصد دارد این موضوع را به صورت کامل به شما آموزش بدهد. پس حتما را با دقت تا انتها مطالعه کنید.

نحوه مطمئن شدن از  وجود آپشن گرمایش در کولر گازی

به روش های زیر می توانید به این اطمینان برسید که کولر گازی شما دارای حالت گرمایش نیز هست:

  • بررسی Mode ریموت و پیدا کردن حالت گرمایش که می تواند با شکل خورشید یا با نوشتۀ Heat آن را تشخیص دهید.
  • اگر کولر گازی شما دارای آپشن گرمایشی باشد، حتماً در دفترچه راهنمای آن قید شده است.
  • بررسی مشخصات فنی نوشته شده بر روی کمپرسور کولر گازی و مشاهده عبارت Heatingنحوه مطمئن شدن از  وجود آپشن گرمایش در کولر گازی

حالا به وضعیتی می پردازیم که سیستم کولر گازی شما دارای امکانات گرمایشی هست ولی باد گرم نمی زند:

چرا کولر گازی باد گرم نمی زند؟

حالا که از قابلیت گرمایشی اسپلیت خود مطمئن شدید، گزینۀ Mode را بزنید و وضعیت گرمایشی که عموماً با شکل خورشید نشان داده می‌شود را انتخاب نمایید. دمای مورد نظر خودتان را وارد کنید و منتظر به کار افتادن کمپرسور کولر گازی شوید که این کار ممکن است تا حدود ۵ دقیقه طول بکشد. اگر زمان بیشتر از این مدت طول کشید، می‌تواند به خاطر گاز کم دستگاه باشد.

چرا کولر گازی باد گرم نمی زند؟

اگر کمپرسور هرگز شروع به کار نکرد و یا باد سرد تولید کرد، باید به بررسی قطعات یا وجود نشتی گاز در لوله های کندانسور بپردازید.

قطعات مربوط به عمل نکردن وضعیت گرمایشی اسپلیت

ابتدا به این نکته اشاره کنیم که چرخۀ سرمایش اسپلیت با چرخۀ گرمایشی آن تفاوت دارد. بدین معنی که زمانی که اسپلیت را برای گرم کردن به کار می‌اندازید، نخست تمامی اجزا مانند کمپرسور و اواپراتور و متعلقات آنها شروع به کار می‌کنند. اما فن دمنده داخلی پنل تا زمانی که لوله های اپراتور گرم نشده اند و به دمای مورد نیاز نرسیده‌اند، به حدود پنج دقیقه زمان نیاز دارد تا شروع به کار کند. زمانی که اسپلیت باد گرم می زند، حتماً یکی از این قطعات آسیب دیده است و باید مورد بررسی و تعمیر (یا تعویض) قرار گیرند:

  • شیر برقی کولر گازی
  • برد الکتریکی
  • فن دمندۀ داخلی پنل
  • فن کندانسور
  • مجموعه موتور کولر گازی
  • اواپراتور
  • کندانسور
  • لوله مویین
  • کنتاکتور کولر گازی
  • خازن کولر گازی

نقش قطعات و عوامل تأثیرگذار در باد گرم ندادن اسپلیت

در ادامه عواملی که موجب کار نکردن باد گرم کولر گازی است را به شما آموزش میدهیم:

1.شارژ بیش از حد کمپرسور

بله وجود گاز زیاد نیز عملکرد دستگاه را مختل میکند و هر دستگاه ظرفیت گازی مشخصی دارد.بهینه ترین بازه برای راندمان مناسب در یک سیستم گرمایشی کولر گازی، فشار بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ پی اس آی است که اگر از این حد بیشتر باشد، کولر گازی باد گرم نخواهد داد.البته باید بگوییم که وجود گاز بیشتر در دستگاه علاوه بر ایجاد اختلال در دستگاه سبب میشود که قبض برقتان نیز هوش از سرتان ببرد.

2.شیر برقی

شیر برقی قطعه مهمی برای تغییر حالت اسپلیت از وضعیت سرمایش به گرمایش است. حال چنان‌چه اختلالی در عملکرد شیر برقی به وجود آید، باعث می‌شود که فشار موجود در آن خیلی زیاد یا خیلی کم باشد و به دستگاه اجازه ندهد که باد گرم بزند.شیر برقی  میتواند به دلایل زیادی مثل قطع و وصل شدن زیاد، گرفتگی سوپاپ های شیر الکتریکی و … امکان دارد که دچار آسیب شده و شما دیگر امکان تغییر فاز کولرگازی بین دو حالت گرما و سرما را نداشته باشید.

نقش شیر برقی در باد گرم ندادن اسپلیت

3.کندانسور اسپلیت

اگر برد الکتریکی فرمان و یا ترموستات خراب شوند، زمانی که کندانسور برفک می زند، ارسال پیغام فرمان برای به راه افتادن فن و فعال شدن سیستم گرمایشی نیز مختل می شود و سیستم باد گرم تولید نخواهد کرد.

یکی دیگر از دلایل برفک زدن کندانسور، کم بودن میزان گاز موجود در کمپرسور و یا اختلال در عملکرد فن دمندۀ موجود در پنل داخلی اسپلیت می باشد. اگر وقتی که اسپلیت را روی حالت گرمایش تنظیم کرده اید، ولی فن دمندۀ پنل شروع به فعالیت نمی‌کند، ولی در وضعیت سرمایشی کار خود را به خوبی انجام می دهد، احتمال دارد که در این موارد دچار نقص شده باشد:

  • اختلال در عملکرد سنسور داخلی اواپراتور
  • خراب شدن شیر برقی
  • نشت گاز و خالی شدن گاز دستگاه
  • آسیب دیدن برد فرمان الکتریکی اسپلیت

4.کمبود گاز R22 یا مبرد

گاز مبرد که یک گاز مایع است نقش اصلی در گرمایش و سرمایش کولر گازی شما دارد.بنابراین نشت یا کمبود این گاز در کمپرسور شما میتواند باعث نقص عملکرد گرم کردن در فصل سرما و خنک کردن در فصل گرما شود.بنابراین شما میباست این علت را در ذهن خود داشته باشید و از یک متخصص بخواهید آنرا برای شما چک کند.

5.کثیفی فیلتر ها

شاید در نگاه اول این موضوع بی اهمیت و ساده باشه اما با گذر زمان قطعا متوجه میشوید که کثیفی، گرفتگی و سوراخ شدن فیلتر ها باعث وارد شدن گرد و غبار به داخ دستگاه میشود و مانع به وجود آمدن باد گرم میشود. پس حتما به این مورد توجه کنید و به راحتی از کنار آن رد نشوید.

نقش کثیفی فیلتر ها در باد گرم ندادن اسپلیت

6.گرفتگی ورودی هوا

لوله های مسی در کولر گازی جزو قطعات مهم اسپلیت هاست در صورتی که به آنها ضربه وارد شود یا هرچیزی که موجب گرفتگی این لوله ها بشود باعث قطع شدن مسیر هوا میشود این اتفاق با باد گرم ندادن دستگاه شما میشود.

7. خرابی اورلود

اورلو یک قطعه حیاتی است که در صورت معیوب شدن آن موجب کار نکردن کمپرسور میشود و این اتفاق میتواند باعث کار نکردن دستگاه شما بشود.

8.اختلال در عملکرد کمپرسور

کمپرسور یا همان موتور مانند قلب هر دستگاهی است که در صورت خرابی آن دستگاه به صورت کامل روشن نمیشود و عملکرد صحیحی به شما ارائه نمیدهید. پس حتما از سلامت آن مطمئن شوید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

9.خرابی سنسور دمایی

این سنسور توانایی تشخیص دمای محیط را دارد و در صورت سرد بودن محیط با انتقال تغیرات به برد اصلی باد گرم تولید میکند. اگر این قطعه خراب شود دستگاه دیگر قابلیت تشخیص ندارد و در زمستان هم باد سرد تولید میکند.

سخن پایانی

مادر این مقاله سعی کردیم علل اصلی باد گرم نزدن کولر گازی را بیان کنیم. زمانی که وضعیت اسپلیت را روی حالت گرمایش تنظیم می کنید، ولی متوجه می ‌شوید که دستگاه هیچ باد گرمی تولید نمی کند، بهتر است پیش از هر گونه دستکاری در آن، حتماً با یک نفر تعمیرکار با سابقه کولرهای گازی مشورت کنید. مواردی که در حیطه اختیارات شما می باشند، صرفاً جنبه ارزیابی چشمی دارند تا اگر امکان برطرف کردن آنها وجود داشته باشد، این کار را انجام دهید.همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانیدبه صورت ۲۴ ساعته شبانه روز با مرکز تعمیرات اسپیلیت ویرپول تماس گرفته و از مشاوران متخصص ما ، راهنمایی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =

سایر نوشته ها

رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
بوی سوختگی یخچال
بوی سوختگی یخچال، نشانه چیست؟
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی | چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
-متوقف-شدن-ماشین-لباسشویی-حین-کار--شاخص
علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
علت صدای موتور یخچال چیست
علت صدای موتور یخچال چیست؟ دلیل اصلی صدا دادن کمپرسور یخچال
جمع شدن آب در لباسشویی
دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی + روش حل