نمایندگی تعمیرات ویرپول

10 خط ویژه تلفن های شبانه روزی

جرقه زدن موتور جاروبرقی

مهم ترین دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی چیست؟

اگر زمانی که از جاروبرقی تان استفاده می کنید شاهد جرقه زدن آن شدید، بهتر است بی گدار به آب نزنید و به بررسی تک تک اجزای موتور آن بپردازید برای نمونه آرمیچر، ذغال، کلکتور و بالشتک را به خوبی تست نمایید و اطمینان حاصل کنید که سالم هستند و درست کار می کنند. در این مقاله می خواهیم به صورت جامع و کامل درباره دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی صحبت کنیم تا در این زمینه اطلاعاتتان را بالا ببریم و بدون پرداخت هزینه های اضافی به رفع مشکل بپردازید.

علت تاکید ما بر این امر این است که جاروبرقی تقریبا جزو وسایلی می باشد که کاربرد فراوان دارد و در اکثر محیط ها مثل خانه ها، استفاده زیادی از آن می شود زیرا خیلی راحت از جمع شدن گرد و غبار و ذرات خاک جلوگیری می کند اما نحوه ساختار آن به گونه ای است که در صورت خرابی یا هر مشکل دیگری علائم هشداری خاصی ندارد لذا در نگهداری و مراقبت از آن باید بسیار کوشا باشید تا دچار شکل نشوید و از هزینه های سرسام آور این روز ها تا حدودی پیشگیری کنید.

البته اگر دقت کنید در می یابید که در برخی از مواقع یکسری علائم کوچک زمینه ساز هشدار هایی می باشند و به ما می گویند که آسیب را جدی بگیرید بنابراین اگر جزئی ترین اختلالی را مشاهده نمودید سریعا برای رفع ان اقدام کنید برای مثال صدای موتور جاروبرقی ناگهانی زیاد می شود، بوی سوختگی از موتور آن استشمام کردید از جمله عواملی هستند که باید کاملا جدی گرفته شوند و سریعا اقدام کنید.

در صورتی که هرگونه سوالی در زمینه دارید می توانید با نمایندگی تعمیرات ویرپول به شماره 22225007-021 تماس بگیرید تا تکنسین های این نمایندگی شما را راهنمایی کنند.

بررسی علت های جرقه زدن موتور جاروبرقی

جرقه زدن جاروبرقی موضوع تازه ای نیست و همواره افراد با آن درگیر بوده اند که گاهی اوقات از طریق فن آن می توانید جرقه زدن را شاهد باشید و در برخی دیگر از برند ها بوی سوختگی بیانگر این امر می باشد. این سوال خیلی از مشتریان است که به چه دلیل جرقه زدن رخ می دهد که به شرح زیر است:

بررسی علت های جرقه زدن موتور جاروبرقی

1- فشار به موتور

استفاده از جارو برقی به مدت طولانی و پیاپی باعث فشار به موتور و در نهایت جرقه زدن آن میشود. برای جلو گیری از بروز این مشکل میتوانید، دستگاه خود را برای مدتی خاموش کنید تا موتور برای مدت کوتاهی مانند 20الی 30 دقیقه استراحت کند. با انداختن این وقفه کوتاه در کارتان جاروبرقی شما نه تنها جرقه نمیزند بلکه از سوختن موتور هم پیشگیری میشود، حتی میتواند باعث طول عمر بیشتر موتور هم بشود.

2- سوختگی موتور

سوختن یا نیم سوز شدن موتور جاروبرقی شما به راحتی از طریق بوی بد سوختگی قابل تشخیص است. اما برای اطمینان بیشتر میتوانید موتور را از دستگاه خارج و به صورت مستقیم به برق بزنید و اگر موتور کار کرد ایراد دستگاه شما از جای دیگریست، جرقه هایی که با سوختن موتور ایجاد میشوند قرمز رنگ و بزرگ هستند. در صورت مواجه با این مشکل شما میتوانید یک دستگاه نو خریداری کنید چون هزینه تعمیر یک موتور جاروبرقی با یک دستگاه جدید برابری میکند و امکان اینکه بعد از مدتی باز هم موتور دستگاه شما نیم سوز شود هست.

3- بروز مشکل در زغال

زغال جاروبرقی بعد از مدتی که عمر خود را میکند دچار فرسودگی میشود و باعث به وجود اومدن اختلال در نحوه کار کرد موتور هم میشود. اگر به صورت دوره آن را چک کنید و تعویض کنید نه تنها باعث جرقه زدن موتور جاروبرقی نمیشود بلکه موجب عملکرد صحیح و بدون مشکل موتور هم میشود.

4- خرابی در بلبرینگ

بلبرینگ جاروبرقی در دو طرف موتور قرار دارد که باعث عملکرد درست موتور میشود. یکی از عوال جرقه زدن موتور جاروبرقی خرابی بلبرینگ است. از نمومه خرابی بلبرینگ میتوان به ریختن ساچمه ها یا سابیدگی آن اشاره دارد. متاسفانه آنها قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند. بلبرینگ ها باعث میشوند فشار کمتری در هنگام کارکرد جاروبرقی به موتور وارد شود.

5- خرابی بالشتک

بالشتک ها از قطعات الکتریکی بسیار مهمی در موتور هستند، که در صورت خرابی آن را فورا تعویض کنید. چون هم باعث وجود اختلال در کارکرد موتور میشود هم در صورت نبودن این قطعه به موتور فشار می آید که باعث سوختن موتور میشود. جرقه هایی که از بالشتک نشائت میگیرد قرمز رنگ و بزرگ هستند.

6- خرابی آرمیچر

احتمال اینکه جرقه زدن موتور جاروبرقی شما از آرمیچر باشد بسیار بالاست. در صورت خرابی فورا باید تعویض شود و بهتر است از یک شخص مجرب به این کار کمک بگیرید، چون این قطعه بسیار حساس و مهم است که میتواند در صورت درست تعویض نشدن خسارت و خرابی به بار بیاورد. جرقه هایی که از این مشکل به وجود می آیند آبی رنگ و کوچک هستند. به یاد داشته باشید که احتمال خرابی آرمیچر بیشتر از احتمال خرابی بالشتک است ، اما با دیدن جرقه های آن ها متوجه تفاوت مشکل میشوید.

7- اتصالی در مدار

بروز مشکل در مدار جاروبرقی میتواند با گذشتن چند سال اتفاق بیوفتند و چیز غیر قابل انتظاری نیست. اتصالی در مدار جاروبرقی میتواند علاوه بر جرقه زدن باعث داغ شدن هم بشود. مدار یکی از قطعه های مهم و حساس در موتور است. که برای تعمیر آن توصیه میشود خود سرانه عمل نکنید و حتما به یک مرکز تعمیرات مراجعه کنید، چون این قطعه با برق سر و کار دارد و میتواند در صورت اشتباه شدن یک چیز کوچک دچار خسارت های بالایی مانند سوختن موتور جاروبرقی خود بشوید.

8- خرابی استاتور

استاتور به کمک زغال و آرمیچر باعث خلق یک میدان مغناطیسی میشوند که موجب چرخش و حرکت موتور میشود. جرقه های به وجود آورنده این قطعه قرمز و بزرگ هستند. برای تعمیر آن به هیچ وجح خود سرانه عمل نکنید و حتما به یک مرجع معتبر اعتماد کنید. چون این قطعه با قطعاتی مانند آرمیچر و زغال ارتباطی مستقیم دارند که در صورت اشتباه به آن ها هم صدمه وارد میشود.

9- خرابی کانکتور

دلایل جرقه زدن کانکتور میتواند انواع مختلفی داشته باشد، چون این قطعه با همه قطعات داخل موتور سرو کار دارد و به روشی به هم متصل هستند. بهتر است برای پیشگیری دستگاه خود را هر 15 الی 30 دقیقه خاموش کنید و اجازه استراحت به موتور بدهید که هم باعث استهلاک کمتر آن میشود و هم موجب خنک شدن، د ادامه باهم مواردی که باعث جرقه زدن کانکتور میشود را برسی میکنیم.

  • فشار زیاد
  • نوسانات برق
  • اتصالات سیم پیچی
  • تعویض نکردن زغال

نشانه ها و علائم جرقه زدن موتور جاروبرقی

جرقه زدن با یکسری علائم همراه است بدین معنی که ممکن است جرقه ایجاد شده قرمز یا آبی، ریز یا درشت باشد. اگر زمانی گرفتار چنین مشکلی شدید به این موارد جزئی دقت کنید اگرچه کارشناسان خبره برای تشخیص جرقه زدن خودشان این موارد را می دانند و برایتان توضیح خواهند داد. برای پی بردن به این مشکل، ابتدا موتور جاروبرقی را باز می کنند و همه اجزای درونی ان را تفکیک می نمایند تا به علت اصلی ان پی ببرند.

نشانه ها و علائم جرقه زدن موتور جاروبرقی

جرقه های درشت و قرمز ناشی از چیست؟

  • این امر می تواند ناشی از سوختن موتور، بالشتک و آرمیچر باشد.
  • اولین گام در این راستا باز کردن موتور تعبیه شده در جاروبرقی و اتصال ان به تنهایی به پیریز برق می باشد.
  • در ادامه مورد قبل باید بگوییم که اگر موتور به کار افتاد، پس نسوخته است و عیب آن ناشی از بالشتک و آرمیچر می باشد.
  • در این صورت باید آرمیچر را تست و امتحان کنید و در اکثر موارد می تواند آرمیچر خراب شده باشد.
  • در صورتی که عیب از آرمیچر است بایستی ان را عوض کنید.

جرقه های کوچک و ابی ناشی از چیست؟

  • در هنگام جرقه زدن به رنگ آن توجه کنید.
  • اگر جرقه به صورت آبی و کوچک بود، احتمال دارد که بالشتک جاروبرقی خراب باشد.
  • در کنار ان هم ذغال را نیز تست و بررسی نمایید.
  • در صورتی که ذغال موتور کوتاه باشد می تواند یکی دیگر از این دلیل ها باشد.
  • فراموش نکنید که ذغال ها با توجه به کاربرد جاروبری و با مرور زمان کوتاه تر می شوند.
  • بدین ترتیب فاصله ذغال ها زیاد می شود و در نهایت منجر به جرقه زدن می شود.
  • ایا کوتاه بودن ذغال ها نیاز است که آن ها را حتما عوض کنید.
  • تمامی این کار ها را به متخصصان و کارشناسان در این زمینه بسپارید.
  • در صورتی که امکان مراجعه به مراکز معتبر نیست، برای توعیض ذغال ها حتما از ذغال های با کیفیت بالا استفاده کنید زیرا در افزایش عمر جاروبرقی تاثیر به سزایی دارد.
  • ذغال هایی که جنس نرم و چربی را دارند تهیه کنید و این چربی با لمس کردن ان ها احساس می شود چون ذغال های سخت پس از گذشت مدت زمان کمی مجددا خراب می شوند.

چگونه از جرقه زدن موتور جاروبرقی پیشگیری کنیم؟

روش های مختلفی برای جلو گیری از بروز جرقه زدن موتور است، با رعایت این موارد طول عمر دستگاه شما هم بیشتر میشود و موجب راحت بودن خیال شما از سالم بودن دستگاه خود میشود.

چگونه از جرقه زدن موتور جاروبرقی پیشگیری کنیم؟

  • به مدت طولانی جاروبرقی را روشن نگه ندارید و هر 20 دقیقه 10 دقیقه به آن استراحت بدهید.
  • حداکثر روشن بودن دستگاه را به 15 الی 20 برسانید.
  • از سالم بودن پریزی که به آن دستگاه را متصل میکنید اطمینان حاصل کنید.
  • در زمان هایی که اوج مصرف برق است از دستگاه خود استفاده نکنید.(موجب نوسانات برق میشود)
  • از کیفیت زغال تعویض شده مطمئن شوید.
  • و تمام مواردی که در قسمت بررسی علت های جرقه زدن موتور جاروبرقی گفته شد را چک کنید، چون هرکدام از موارد اگر درست نشوند میتوانند به قطعه دیگیری ضربه بزنند.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از جرقه زدن بیشتر از 10 دقیقه از جاروبرقی استفاده نکنید و دائما اجزای داخلی آن را بررسی نمایید و با مشاهده هر علائمی سریعا برای رفع مشکل با تعمیرات جاروبرقی ویرپول تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان مشکل دستگاه شما را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

سایر نوشته ها

رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
بوی سوختگی یخچال
بوی سوختگی یخچال، نشانه چیست؟
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی | چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
-متوقف-شدن-ماشین-لباسشویی-حین-کار--شاخص
علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
علت صدای موتور یخچال چیست
علت صدای موتور یخچال چیست؟ دلیل اصلی صدا دادن کمپرسور یخچال
جمع شدن آب در لباسشویی
دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی + روش حل