نمایندگی تعمیرات ویرپول

علت بوق و چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی

علت بوق و چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی

در این مقاله قصد داریم به دلایل اصلی چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی بپردازیم.

این روزها به دلیل مشکل مشغله زیاد و کمبود وقت، تعداد کاربران ماشین های ظرفشویی بیشتر و بیشتر می شود. با افزایش تعداد کاربران، نیاز آن ها به تعمیرات تخصصی از نمایندگی های معتبر نیز زیاد می شود. در این حالت بهتر است ابتدا شما یکسری از مشکلات رایجی که در ماشین های ظرفشویی اتفاق می افتد، بشناسید و در صورت بروز آن ها بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

بوق و چشمک زدن چراغ های روی پنل ماشین ظرفشویی نیز از این دسته مشکلات رایجی است که در این مقاله از نمایندگی تعمیرات ظرفشویی ویرپول قصد داریم به طور کامل در این باره با شما صحبت کنیم.

چرا ماشین ظرفشویی چشمک یا بوق میزند؟

چرا چراغ های روی پنل ماشین ظرفشویی چشمک میزند؟ چطور می توان این مورد را برطرف کرد؟ آیا چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی به معنی معیوب بودن قطعات داخلی دستگاه است؟ در این حالت دیگر نمی توان از ظرفشویی استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم، این مورد یکی از موارد رایجی است که ممکن است برای بسیاری از کاربران ماشین ظرفشویی اتفاق افتد و بروز این مشکل اصلا دلیلی برای عدم کیفیت دستگاه شما نمی باشد.

موارد زیر می توانند دلیلی احتمالی برای چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی باشد:

  1. تمام شدن مایع جلا دهنده و یا نمک ماشین ظرفشویی
  2. معیوب بودن قطعات داخلی ماشین ظرفشویی
  3. عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی
  4. نشتی داشتن آب در ماشین ظرفشویی
  5. خرابی المنت و ترموستات ماشین ظرفشویی
  6. وجود نوسانات برقی حین استفاده از ظرفشویی
  7. قفل نشدن درب یا خراب شدن میکروسوئیچ آن
  8. سِت نشدن قطعات جدید بر روی ماشین ظرفشویی
  9. عدم اتمام چرخه شستشوی قبلی
  10. خرابی صفحه کلید یا گیر کردن یک دکمه
  11. مشکل در گزینه شروع تاخیر

در ادامه در مورد علت روشن شدن هر یک از چراغ های ماشین ظرفشویی، تمام موارد بالا و راه حل آنها صحبت خواهیم کرد.

چرا ماشین ظرفشویی چشمک یا بوق میزند؟

1- تمام شدن مایع جلادهنده و یا نمک ظرفشویی

مورد اول که باعث روشن شدن یا چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی می شود، تمام شدن مایع جلادهنده و یا نمک ظرفشویی است.

همانطور که می دانید، مایع جلادهنده و نمک، 2 ماده شوینده مهم و ضروری برای استفاده از ماشین ظرفشویی است. این 2 ماده برای تنظیم سختی آب وارد شده به ماشین ظرفشویی و شستشوی بهتر ظروف کثیف استفاده می شوند.

اگر چراغ خورشید روی پنل روشن شود، به معنی تمام شدن مایع جلادهنده و درصورت روشن شدن چراغ S، نمک ظرفشویی به اتمام رسیده است.

راه حل چیست؟

در این حالت محفظه مخصوص این 2 را بررسی کرده و درصورت تمام شدن هر کدام از آنها، محفظه را پر کنید. ممکن است ایراد از سنسور محفظه نیز باشد. این قطعه را نیز چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

2- معیوب بودن قطعات داخلی چطور باعث چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی می شود؟

دومین دلیل احتمالی برای چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی، می تواند معیوب بودن و کار نکردن هر یک از قطعات داخلی دستگاه باشد. البته در سری جدید ماشین های ظرفشویی برای سهولت کاربر در یافتن منشا مشکل، ارور یا کدخطاهایی تعریف شده که ریشه مشکل را می تواند نشان دهد.

در صورتی که با خرابی قطعات داخلی ماشین ظرفشویی فقط چراغی چشمک میزند، کار برای شما سخت خواهد بود.

راه حل چیست؟

از آنجا که یافتن منبع مشکل، نیاز به تخصص و تجربه دارد، بهتر است در این حالت با یک تعمیرکار مجرب در این زمینه تماس گرفته و از او بخواهید قطعات مختلف را بررسی کند.

معیوب بودن قطعات داخلی چطور باعث چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی می شود؟

3- عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی

سومین دلیل برای چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی، عدم توانایی تخلیه آب موجود در مخزن ماشین ظرفشویی می باشد.

دلایل متعددی می تواند باعث ایجاد این مورد شود. مشکل عدم تخلیه آب به برد الکترونیکی منتقل شده و برد این مشکل را با روشن کردن چراغ های روی پنل به کاربر اعلام می کند.

راه حل چیست؟

در این حالت بهتر است مسدود نبودن شلنگ تخلیه، تمیز بودن فیلتر تخلیه، مسیر خروجی فاضلاب، عدم گرفتگی پروانه تخلیه و در نهایت صحت عملکرد پمپ تخلیه را بررسی کنید. وجود مشکل در هر یک از این موارد می تواند منجر به تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی و در نهایت چشمک زدن چراغ های روی آن شود.

4- تاثیر نشتی آب در چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی چیست؟

مورد بعدی که می خواهیم آن را بررسی کنیم، تاثیر نشتی آب در چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی است. همانطور که گفتیم، در مدل های جدید ماشین های ظرفشویی، تمام این موارد با یک ارور روی صفحه نمایش نشان داده می شود. اما اگر مدل دستگاه شما مقداری قدیمی تر باشد، اگر به هر دلیلی ماشین نشتی آب داشته باشد، چراغ های روی آن شروع به چشمک زدن می کنند.

راه حل چیست؟

برای پیدا کردن علت نشتی آب و رفع آن بهتر است لوله ها و مسیر ورودی و خروجی آب ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و در صورت خرابی، پارگی یا انسداد، آن را سریعا رفع نمایید.

تاثیر نشتی آب در چشمک زدن چراغ ماشین ظرفشویی چیست؟

5- معیوب بودن المنت و ترموستات ظرفشویی

المنت و ترموستات در ماشین های ظرفشویی جزو مهمترین قطعات آن به حساب می آیند. وظیفه این 2، تنظیم دمای وارد شده به مخزن و رساندن آن به دمای تنظیم شده توسط کاربر است. المنت با فرمان برد الکترونیکی، دمای آب را بالا می برد. سپس ترموستات دمای آب را اندازه گیری کرده و در صورت بالا یا پایین بودن دما، این اطلاعات را به برد منتقل می کند. در این حالت ممکن است خرابی این 2 قطعه باعث روشن شدن و چشمک زدن چراغ های روی ماشین ظرفشویی شوند.

راه حل چیست؟

برای رفع این مورد باید المنت یا ترموستات تعمیر و یا تعویض شوند؛ بهتر است برای این کار با نمایندگی مجاز تعمیرات ماشین ظرفشویی تماس بگیرید.

6- نوسانات برق چطور باعث چشمک چراغ های ماشن ظرفشویی می شود؟

نوسانات برق از موارد بسیار خطرناکیست که می تواند به تمام لوازم خانگی آسیب جدی وارد کند. در صورت وجود نوسان زیاد در جریان برق خانگی شما، ممکن است به مرور زمان برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی خراب شود یا بسوزد. در چنین حالتی چراغ های روی پنل آن شروع به چشمک زدن می کنند.

راه حل چیست؟

اول اینکه برای تمام دستگاه های الکتریکی(در این مورد خاص منظور ماشین ظرفشویی است) یک محافظ تهیه کنید. دوم اینکه سعی کنید ماشین ظرفشویی را در ساعاتی که نوسان برق کمتری اتفاق می افتد، روشن کنید(مانند ساعات ابتدایی روز). در نتیجه در صورت سوختن برد دستگاه، باید تعویض شود.

نوسانات برق چطور باعث چشمک چراغ های ماشن ظرفشویی می شود؟

7- قفل نشدن درب یا خراب شدن میکروسوئیچ آن

هفتمین دلیل احتمالی برای چشمک زدن چراغ های روی پنل ماشین ظرفشویی، قفل نشدن درب و در مواردی هم خراب بودن میکروسوئیچ آن می باشد.

اگر در ماشین ظرفشویی خود گزینه شروع با تاخیر را انتخاب کنید و در این زمان شخصی درب را باز کند، چراغ های روی نمایشگر شروع به چشمک زدن می کنند. اگر درب را ببندید، مشکل حل می شود.

بعضی موارد نیز درب کامل بسته است اما به دلیل خرابی میکروسوئیچ درب، فرمان بسته شدن کامل آن به برد داده نمی شود و چراغ های روی پنل چشمک می زنند.

راه حل چیست؟

اول اینکه از بسته شدن کامل درب اطمینان حاصل کنید؛ ممکن است به دلیل تجمع رسوب، مواد شوینده یا مزاحمت ظروف و جلوگیری از بسته شدن درب، بسته نشده باشد. دوم اینکه میکروسوئیچ درب را بررسی کنید.

8- سِت نشدن و کار نکردن قطعات جدید بر روی ماشین ظرفشویی

بعضی موارد کاربران ممکن است مشاهده کنند که بعد از اتمام روند تعمیر، قطعات جدیدی بر روی ماشین ظرفشویی نصب می شوند اما به دلیل اتصالی داشتن یا قطع بودن سیم کشی مربوط به آن قطعه، درست کار نکند. خرابی هر یک از قطعات می تواند باعث جلو نرفتن روند شستشو در ماشین ظرفشویی شود.

راه حل چیست؟

با همان تعمیرکار تماس گرفته و از او بخواهید صحت عملکرد قطعات تعویضی در ماشین ظرفشویی را بررسی کند.

سِت نشدن و کار نکردن قطعات جدید بر روی ماشین ظرفشویی

9- عدم اتمام چرخه شستشوی قبلی

مورد بعدی که قصد بررسی آن را داریم، تمام نشدن چرخه شستشوی قبلی و در نتیجه چشمک زدن چراغ های روی ماشین ظرفشویی است. 

ممکن است گاهی اوقات چرخه شستشوی قبلی به طور کامل تمام نشده باشد و شما متوجه این مورد نشده باشید. برای مثال ببینید که آب داخل مخزن به طور کامل تخلیه نشده یا هنوز در مخزن شستشو مقداری آب و کف وجود دارد. در این حالت مشاهده می کنید که چراغ های روی نمایشگر چشمک می زنند.

راه حل چیست؟

در این حالت می توانید چند کار را انجام دهید: 1) تخلیه را به صورت دستی انجام دهید. 2) ماشین ظرفشویی را ریست کنید.

برای اطلاع از روند درست این اعمال، بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه بفرمایید.

10- خرابی صفحه کلید(تاچ پد) یا گیر کردن یک دکمه

در خیلی از موارد مشاهده شده است که هیچ کدام از قسمت های ماشین ظرفشویی معیوب نیست و همه موارد به درستی کار می کنند؛ اما باز هم چراغ های روی آن در حال چشمک زدن می باشند. در این حالت ممکن است مشکل از خرابی صفحه کلید(تاچ پد) و یا به راحتی گیر کردن یک دکمه باشد.

راه حل چیست؟

 ابتدا باید از کار کردن صفحه نمایش اطمینان حاصل کنید. اگر نمایشگر همچنان کار می کند، بعضی از دکمه های آن را فشار دهید. در صورتی که مشاهده کردید که برخی از دکمه ها کار نمی کنند یا گیر کرده اند، احتمالا در تاچ پد مشکلی وجود دارد.

خرابی صفحه کلید(تاچ پد) یا گیر کردن یک دکمه

11- مشکل در گزینه شروع با تاخیر

در بسیاری از مدل های ماشین ظرفشویی یک گزینه برای سهولت استفاده کاربر از دستگاه وجود دارد به نام شروع با تاخیر Delay Start. این گزینه برای موارد به کار می رود که می خواهید به ماشین ظرفشویی برای شروع روند شستشو یک برنامه زمانی با تاخیر بدهید. اگر مشکلی در این مورد به وجود بیاید، چراغ های روی ماشین ظرفشویی چشمک می زنند.

راه حل چیست؟

در این حالت می توانید از این گزینه استفاده نکنید و در صورت نیاز با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله 11 دلیل اصلی چشمک زدن چراغ های ماشین ظرفشویی را با هم بررسی کردیم. در اکثر مدل ها و برندهای این دستگاه همین موارد است که باعث چشمک زدن چراغ های روی آن می شود. اگر موارد بالا را بررسی کرده و باز هم چراغ ها روشن شده و چشمک می زنند، بهتر است با نمایندگی برند دستگاه خود تماس بگیرید.

اگر در خانه یا محل کارتان ماشین ظرفشویی ویرپول دارید و اخیرا در عملکرد آن اختلالی مشاهده می کنید(مثلا چراغ های روی آن شروع به چشمک زدن کرده اند)، توصیه می شود با نمایندگی تعمیر ظرفشویی ویرپول در تهران به شماره 22225007-021 تماس گرفته و درخواست تعمیر خود را ثبت کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

دلیل چشمک زدن چراغ S روی ماشین ظرفشویی چیست؟

به دلیل تمام شدن نمک ماشین ظرفشویی این چراغ روشن شده یا چشمک می زند.

برای تخلیه آب موجود در ماشین ظرفشویی به صورت دستی چه کنیم؟

فیلتر دستگاه را باز کرده و آب موجود در آن را تخلیه کنید.

یک راه حل سریع برای رفع مشکل چشمک زدن هر یک از چراغ های ماشین ظرفشویی چیست؟

سریعترین و کارآمدترین حالت، ریست ماشین ظرفشویی است. اگر مشکل حل نشد، با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 17 =

سایر نوشته ها

رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
رله استارت یخچال چیست؟ علت و علائم خرابی آن
بوی سوختگی یخچال
بوی سوختگی یخچال، نشانه چیست؟
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علت وجود آب در مخزن نمک ماشین ظرفشویی
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
علائم خرابی اورلود یخچال چیست؟
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی
تنظیم تایمر ماشین لباسشویی | چگونه تایمر ماشین لباسشویی را تنظیم کنیم؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار چیست؟
علت-متوقف-شدن-ماشین-لباسشویی-حین-کار--شاخص
علت متوقف شدن ماشین لباسشویی حین کار
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
برخی از مشکلات ماشین لباسشویی
علت صدای موتور یخچال چیست
علت صدای موتور یخچال چیست؟ دلیل اصلی صدا دادن کمپرسور یخچال
جمع شدن آب در لباسشویی
دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی + روش حل